Ons grote Azië avontuur

Hong Kong als kick-off

Hallo allemaal,

Na een lekker Engels ontbijt bij een restaurant op Hong Kong eiland, nemen we even de tijd om jullie bij te praten over onze eerste ervaringen met Hong Kong.

We hebben al wat grote steden bezocht, maar zo´n hectische stad als dit is, pff. Wat een mensen leven hier. Iedereen is onderweg ergens heen. De bussen, metro´s en trams zijn overvol. In de straten kun je over de hoofden lopen. Hong Kong bestaat uit een aantal eilanden. Ons “hotel” is op Kowloon. Ja, je leest het goed: hotel tussen haakjes. Omdat het grondgebied van Hong Kong niet zo groot is, bestaat het voornamelijk uit hoogbouw. Héél veel hoogbouw. Op de begane grond van elk flatgebouw zijn winkels. Onze kamer ligt op de 16e verdieping van zo’n woontoren. We wonen dus tussen de locals. Voor de lift staat altijd een rij, dus moet je zeker 3 liften laten gaan voor je aan de beurt bent. Maar iedereen staat keurig in de rij, op de grond staan strepen waar je moet staan, en niemand dringt voor. Boven aangekomen hangt het wasgoed in de gang te drogen. De kamer is 16 m2 en de douche/wc is net zo groot als in de caravan. En warm in die kamer. De elektrische raam-ven maakt zo’n herrie dat hij ’s nachts niet aan kan.

Omdat de kamer zo heet is zijn we gelijk de stad ingegaan. Met de Star Ferry overgevaren naar Hong Kong Eiland. Dit is het kloppend hart van Hong Kong. Langs de waterkant staan de grootste kantoorflats van bekende bedrijven. Hier werken zowel de locals als de expats. Dus de westerlingen die je hier tegenkomt wonen en werken hier. Wat verder naar het binnenland staan mega grote woontorens. De woningen hier zijn onbetaalbaar. Vandaar dat de bevolking zoveel op straat is. 1 m2 woonruimte kost € 20.000. Hele families wonen dus in van die kleine kamers zoals wij hebben.

Op Hong Kong Eiland rijden de dubbeldek trams. En wat denk je, we hebben ze allemaal gehad ?. Ook is hier een Mid-level rollerbaan. Om verkeer en openbaar vervoer te ontlasten hebben ze een rollerbaan gemaakt die wel een paar honderd meter lang is, waarover duizenden inwoners per dag naar boven en beneden rollen. Op iedere hoek van de straat hebben ze hier winkels van de grootste merken zoals Rolex, Louis Vuitton en Burberry.

Met de Peak-tram naar de top van Hong Kong. Eerst even in de rij staan (1,5 uur) maar daar wen je gek genoeg gewoon aan, daarna met een oude kabeltram naar de top. Ook hier een schitterend uitzicht. Nadat wij de selfie stick (ja Jeroen, je ouders worden steeds meer 2018) hadden gebruikt was de keus…..in de rij gaan staan voor de tram naar beneden of even naar beneden lopen. De keus viel op het laatste. Dat hebben wij geweten. Spierpijn overal maar het was het zeker waard. “s Avonds nog wat rondgestruind door de winkelstraten en uiteraard nog een tijdje dubbeldeks door de stad gereden. Voor een uur tram (of meer) 25 cent betalen is toch een koopje en je kan lekker zitten. Hierna nog wat streetfood gegeten en daarna moe naar ons “hotel”.

Een ander eiland is Lantau. Met de snelle ferry in en half uurtje naar onze volgende attractie. Hier hebben we de grootste Boeddha van Azië gezien. Met de bus naar boven. De drukte viel hier wel mee, dus konden we mooi wat foto’s maken. Alleen de zon stond een beetje verkeerd. En met tegenlicht fotograferen is toch een dingetje. Lang leve internet, fotootje gepikt, zodat jullie toch kunnen meegenieten van wat wij in het echt hebben gezien. We moesten ook weer naar beneden. En dat was gaaf. Met een kabelbaan van zeker 6 km lang en heel erg hoog, maar met een schitterend uitzicht. Terug met de metro en op zoek naar iets te eten.

Wat zullen we in China eten? Babi Panggang of Foe Yong Hai? Niets van dat alles. Gebakken groente. Een heerlijk uitziende paprika, maar dat bleek een Madam Jeanette te zijn. Ron heeft daar de volgende dag ook nog plezier van gehad . Wat eten we dan wel, nou heerlijke noedels met kip en noten of gebakken rijst met biefreepjes bijvoorbeeld. Geen nood hoor, we komen hier niet om van de honger.

Vandaag een dag rustig aan en de koffer weer inpakken voor onze volgende vlucht. Morgen vliegen we naar Hanoi in Vietnam.

Karin

Nou dan kunnen jullie je lol wel op met al die trammetjes geweldig toch....... Ben al nieuwschierig naar jullie nieuwe verhaal
❤️ ❤️ ❤️

Henk

Wederom een mooi verhaal. Ik wens jullie veel plezier en geniet.

Angelique

Wat bijzonder om zp tussen de locals te leven ipv een superdeluxe hotel complex toch. Weer nieuwe ervaringen opdoen! Mooie plaatsjes geschoten en weer nieuwe tramervaringen op doen wat wil je nog meer. Kijk uit naar jullie volgende verhalen

Eugene en Jennie

We wisten niet dat het alweer zo snel was, gaaf hoor.

Sadik ayaz

Ja ja als je zo ‘madammeke’ eet volgen je dagen lang!

Maar wat zijn jullie lekker bezig, en bedankt voor de uitgebreide verslagen.

Je krijgt wel een beetje beeld beleving van GAAF!

Remco

Een mooie start en nog elektronica gekocht in Hongkong ?

Ben Kop

Leuk dit mee beleven van jullie Azie avonturen.
En Ron, na het nuttigen van Madame Jeanette nog een dag rookwolken uit het achterwerk?

Yvonne

Ron, ik heb mij per ongeluk afgemeld (verkeerde link) maar dat was niet de bedoeling. Kan jij mij weer aanmelden ??