Ons grote Azië avontuur

Dit was het dan....

Met de bus naar Singapore, goed idee, maar dan eerst een kaartje kopen. Ons hotel heeft een zuster-hotel op 1,5 km afstand, dus met de shuttlebus naar Hatten Hotel. Daar aangekomen worden we naar de achterkant van het hotel verwezen. Achter het hotel staat een ziekenhuis, dat is dus niet goed. Na veel vragen worden we naar binnen in het ziekenhuis verwezen en wat blijkt: daar is een verkooppunt van de buskaartjes naar Singapore. Oké, we hebben al veel dingen gezien, maar dit was wel weer iets voor het blog, vonden wij . De opstapplaats voor de bus was ook op de parkeerplaats van het ziekenhuis.

De busreis liep voorspoedig, maar aan de grens moesten wij, met alle bagage, door de douane en lopend over de grens. Aan de andere kant stond de bus te wachten en waren we in een half uurtje op de plaats van bestemming. Singapore is vergelijkbaar met Hong Kong alleen iets kleiner. Veel wolkenkrabbers en héél veel mensen. 3,3 miljoen op een eiland van 50 x 26 km2. Deze mensen moeten ook vervoerd worden en dan is de metro de ideale uitkomst. Onder de grond natuurlijk, want boven is geen ruimte. Met een driedaagse Ov-kaart en een hele duidelijke platte grond hebben we de halve stad doorkruist. Wat dan wel opvalt is dat er efficiënt met de beperkte ruimte van het land wordt omgegaan. Bij bijna elk metrostation is een gigantische shoppingmall (deels onder en deels boven de grond) gebouwd. Dus onder de grond is een tweede stad heel levendig aanwezig. Om ruimte te maken voor wonen en bedrijven, worden er kunstmatige eilanden opgespoten, net als bij ons de Maasvlakte. Van één van die eilanden is een groot attractiepark gemaakt met een Universal Studio en tal van leuke dingen om te doen. Zo hebben we 4 verschillende films gezien in 4D. Niet alleen 3D kijken maar ook voelen. Waterdruppels, windvlagen en slangen onder je stoel. Om ook nog een beetje actief bezig te zijn hebben we kaartjes gekocht voor de Luge. Met een stoeltjeslift de berg op en dan met skelters weer naar beneden. En natuurlijk proberen dat zo hard mogelijk te doen. De eerste rit is een beetje voorzichtig, maar daarna “gaan met die banaan”.

En dan is het na 4 dagen toch echt tijd om afscheid te nemen van Azië. Je gaat dan terug denken aan alles wat we gedaan en beleefd hebben. En als je erover nadenkt is dat heel veel. We zijn daar in totaal 138 dagen geweest. Daarbij hebben we in totaal 33243 km afgelegd, in 47 verschillende bedden geslapen, minstens 14 soorten van vervoer gehad en in ontelbare restaurants gegeten.

Het leek ons leuk om een Top 10 te maken van wat onderdelen.

Vormen van vervoer:

• Boeing 777-300
  • Propeller vliegtuig
  • Oriënt Express
  • Slaaptrein – 3e klas trein
  • Bus, met en zonder kermisgordijnen
  • Fiets en Riksja
  • Motor en Scooter
  • Boot, kano en Longtail-boot
  • Luchtballon

Maar het belangrijkste vervoersmiddel was toch wel de benenwagen. Ontelbare kilometers hebben we afgelegd en de meest bijzondere plaatsen en mensen mogen ontmoeten.

Hotels:

• 5m2 Hotelkamer (Hong Kong)
  • 3-Kamer hotelkamer met bad buiten in een overdekte tuin (Chiang Mai)
  • Hotelkamer met 2 persoons bubbelbad in slaapkamer (Bangkok)
  • Bamboe hutje op het strand (Koh Rong)
  • Overnachten bij locals op de vloer in een houten schuur.
  • Hotel op palen in het Inle meer.

Eigenlijk hadden alle hotels wel iets bijzonders, maar ons eigen stekje is toch het aller mooiste.

Bezienwaardigheden:

• Zonsopgang bij Bagan in een luchtballon (Myanmar).
  • Gouden Pagode in Yangon (Myanmar).
  • Tuol Sleng museum en de Killing Fields (Cambodja).
  • Ankhor Wat (Cambodja).
  • Halong Bay (Vietnam).
  • Héél veel parelwitte stranden.

Wat we allemaal gezien hebben is te veel om op te noemen en we zijn dan ook blij dat we dit blog hebben, kunnen we alles zelf ook nog eens rustig nalezen.

En dan zitten we nu weer thuis aan de keukentafel dit laatste verhaal te schrijven. Wij hopen dat jullie het leuk vonden om met ons op reis te gaan. Heel erg bedankt voor al jullie reacties, het gaf ons toch een beetje een thuis gevoel zo ver van huis.

Groetjes,

Ron en Corry

Ben

Ron en Corry, fijn dat jullie weer veilig terug zijn in de thuishaven na zo'n 4 1/2 maand omzwervingen door dat verre Azie.
Ik denk ook- en ik heb dat o.a. kunnen opmaken uit jullie verslagen en foto's- een reis waarin jullie heel veel gezien en beleefd hebben en die jullie niet snel zullen vergeten.
Ja en dan nu weer over tot de orde van de dag, dat zal best weer even wennen zijn.
Gelukkig vallen jullie niet van de heerlijke zon en tropische temperaturen van de afgelopen maanden in strenge winterse omstandigheden hier in Nederland.
Ook hier een heerlijk zonnetje met temperaturen, welke in dit jaargetijde eigenlijk niet passen.
En wat is het heerlijk om weer in je eigen bedje te kunnen liggen.
Nou bedankt voor jullie mooie reisverslagen en prachtige foto's, zodat wij ook een beetje van jullie Azie reis hebben kunnen mee genieten en hopelijk zien wij elkaar weer spoedig in de remise in Rotterdam.

Raymond en Angelique

We vonden het top om alles mee te kunnen lezen en de foto's te kunnen kijken.
Maar het avontuur vanuit jullie mond horen met een drankje is toch echt veel leuker.
Welkom thuis en dit pakken ze niet meer af.

Jennie en Eugène

Het was leuk, met alle verhalen en foto's, jullie belevenissen, mee te mogen maken op afstand.
Dank jullie wel.
Groetjes

Henk

Welkom thuis, het waren mooie verhalen van jullie reis, ik heb er van genoten en zoals Raymond en Angelique geschreven hebben, dit pakken ze jullie niet meer af.

Laura en Nol

Welkom thuis!
Jullie kunnen terug kijken op een onvergetelijke reis. Dank jullie wel dat wij een super leuke tijd samen in Myanmar hebben gehad, was echt top. Voor jullie was dit maar een klein stukje van jullie reis, hiervoor en hierna hebben jullie nog zo veel moois gezien. Het zal wel weer wennen zijn in ons kikkerlandje. Rust goed uit en kijk terug op een geweldige tijd. Dikke kus Laura en Nol

Sadik

Welkom thuis, ik heb genoten van jullie verhalen en foto’s die jullie geplaatst hebben. Tot snel! Dikke kus ?❤️

Richard en Diana

Bedankt het waren zeker mooie verhalen, bedankt TOP.
TOT SNEL XXX

Diana

Welkom thuis lieve mensen.?
Groetjes uit Vietnam. ?

Anita

Welkom terug thuis, het was een belevenis om alles mee te lezen. Ik hoop dat jullie het thuis weer kunnen wennen zo op 1 plek te blijven in plaats van steeds verplaatsen. Zie jullie snel ?