Ons grote Azië avontuur

Uitrusten in Chiang Mai.

Hoi, hier zijn we weer.

Na onze inspannende reis door Myanmar zijn we doorgereisd naar Thailand. Kyats, het betaalmiddel van Myanmar, hoefden wij niet om te wisselen want met de laatste Kyats konden we op de luchthaven van Yangon nog net 2 koffie kopen waarna wij nog net omgerekend 3 eurocent over hielden. Dat werd dan de laatste tip.

Van Yangon naar het Thaise Chiang Mai is wel een groot verschil. Hier aanzienlijk minder brommers maar veel meer auto’s. Op de luchthaven wel direct een simkaart gekocht want als “reizigers van de wereld” kan je niet meer zonder internet. Op de parkeerplaats van de luchthaven via de ons bekende Grab., de Aziatische Uber, een taxi gebeld en naar ons volgende verblijf laten brengen. De kamer die wij hier hebben is groot. Een aparte wc en douche en daarbij, een extra buitenbad in een soort tuintje. Het bad is rond en heeft een doorsnee van 1.80 en is omringt met planten en bomen. Hier gaan we zeker enige tijd in vertoeven.

’s Avonds met de hoteltaxi naar de avondmarkt in de stad. Dachten we dat Chiang Mai 1 avondmarkt had, maar blijkt er velen te hebben. Een aantal zijn op loopafstand van elkaar dus aan eten geen gebrek. Iedere dag wel weer iets anders lekkers te eten.

Overdag een beetje rondhangen bij het zwembad en een beetje kijken wat er allemaal te doen is. Bij dit rondkijken stuitten wij ineens op de Chiang Mai marathon. Aangezien het Ron wel leuk leek om iets te gaan hardlopen, even op de site van hen gekeken. Bleek er o.a. ook een 10km te zijn. Inschrijven was niet meer mogelijk maar toen wij ‘s avonds in de stad waren bleek dat directe inschrijving nog wel mogelijk was dus… Inschrijven. Omdat de temperatuur hier aan de hoge kant is, start de 10km midden in de nacht. 04.00 om precies te zijn. Om niet het risico te lopen dat wij ‘s nachts geen vervoer zouden hebben een scooter gehuurd. Dus Jut en Jul midden in de nacht op de scooter door Chiang Mai. Gelukkig waren wij niet alleen want bij de start stonden nog veel andere deelnemers. Ron was hier wel makkelijk uit te halen want hij stak als een reus boven de kleine Aziaatjes uit. Met een tijd van net binnen het uur waren wij over het resultaat best tevreden. Terug naar het hotel en nog even naar bed.

Omdat we de scooter toch hadden hebben wij de volgende dag een tour gemaakt door de omgeving van Chiang Mai en hierbij gelijk de grote tempel die hoog in de bergen staat bezocht. Deze hebben we de eerste keer dat we Thailand waren al gezien, maar dat is al weer zo’n 7 jaar geleden. Toen we boven kwamen herkenden we wel veel, maar ook niet alles. Dachten we toen dat dit een hele grote pagode was, hebben we er in de loop der jaren al veel grotere gezien. Doet niet af aan de schoonheid van deze.

Na weer een paar dagen relaxen aan het zwembad toch weer iets actiefs opgezocht. Dit keer een Zipline parcours. Vanwege de temperatuur gekozen voor de eerste ronde. Dat betekent om 07:00 uur van het hotel weg en een uur in de taxi. Bij aankomst in een veilig harnas gehesen en op naar de eerste hoogte. De eerste twee tokkelbanen waren om te oefenen, maar daarna werd het al gauw hoger. Via allerlei touwbanen en abseiltouwen door de jungle met hier en daar schitterende uitzichten. Er waren ook verschillende loopbanen over palen en wiebelbruggen. Uiteraard werden we goed begeleid door ervaren mensen. De laatste opdracht was een vrije val van 40 meter. Onze inspanningen werden beloond met een certificaat en een T-shirt.

Het was ondertussen kerstavond geworden dus stond er een kerstmaaltijd op het programma. Na wat speurwerk op internet hadden wij een restaurant gevonden die volgens de recensies van vorig jaar een goede kerstmaaltijd zouden serveren. We hadden een tafel geboekt en hierbij gelijk de vraag gesteld waar het menu uit zou bestaan. Het antwoord hierop was voor ons niet helemaal duidelijk, maar gelet op de recensies van vorig jaar, zou het vast wel goed komen. Nette kleertjes aan en met de Grab naar het restaurant. Daar aangekomen bleek het restaurant niet echt in kerstsfeer te zijn (eigenlijk helemaal geen sfeer). Op onze vraag over het kerstmenu werd schoorvoetend gezegd dat zij dit jaar dit niet hadden, maar afgelopen jaar wel (alsof wij daar nu iets aan zouden hebben?). Mede omdat het restaurant een sfeerloze boel was zijn we op zoek gegaan naar een andere restaurant die wel een kerstmenu had, maar dat viel niet mee. Uiteindelijk lukte dit toch en hebben we alsnog heerlijk gevulde kalkoen gegeten.

Nu is het eerste kerstdag en is dat wel raar. Liggen aan het zwembad, dik 30 graden en een kerstboom in de hal van het hotel die op een studentenkamer niet zou misstaan. Maar, de Kerstman was vanmorgen wel op de kamer geweest, want na de schoonmaak lagen er twee cadeautjes op onze kussens. Voor ieder een zakje met chocolaatjes. Dat je van zo iets eenvoudigs toch blij kan worden.

Voor vanavond hebben wij een tafel gereserveerd bij een Engelse pub. Bij het reserveren was deze pub al helemaal in "Christmas" sfeer dus het zal vanavond wel goed gaan komen.

Over twee dagen gaan we met de nachttrein naar Bangkok. Daar gaan we Oud en Nieuw vieren. Ook dat zal weer een ervaring worden. Duizenden mensen in de straten en ook daar weer een temperatuur die wij met dit feest niet kennen.

Bij deze willen wij jullie dan ook hele fijne feestdagen wensen en een gezond en gezellig 2019.

Groeten en knuffels van ons.

Jan

Jullie ook fijne feestdagen en een goede voortzetting van jullie trip

Sefa/Seval

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar

John en Joke van de Loosdrecht

Jullie ook fijne kerstdagen en mooi om weer de verhalen te lezen en foto's te kijken.

Laura en Nol

Wat maken jullie toch leuke dingen mee. Wij hadden er graag bij geweest. Geniet er van.
Fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2019?

Yvon

Jullie ook hele fijne feestdagen en een heel goed 2019 gewenst van ons drietjes ?

Frank

Jullie ook hele fijne 2de kerstdag en een prachtige jaarwisseling. Zal best wel met vuurwerk zijn dus ik zou maar een hoog hotel met zwembad op het dak zoeken. Lijkt me gaaf om aan de rand van het zwembad met een glas champagne en in het licht van vuurwerk het nieuwe jaar in te luiden. Dat lukt in onze vijver niet, champagne gaat nog maar de rest is blubber en koud.

Anita

Wel een geweldige actie van het lopen van Ron. Dat kerst in een ander land is steeds een verrassing maar we erg leuk, hoop dat tweede kerstdag meer geluk brengt met eten. Heel veel plezier nog met de reis en super fijne tijd verder op de reis, ik geniet van jullie verhalen.

Pa

Jullie ook een prettige Jaarwisseling en een veilige voortzetting van de reis

Richard en Diana

Hallo lieve Cor en Ron,
( net geen corendon hahaha).

Jullie ook een heel fijn kerstfeest!
En weer een mooi verhaal hoor.

Xjes

Raymond & Angelique

Fantastisch weer om jullie belevenissen te lezen en te mee te mogen reizen. Cor ook voor jou weer petje af dat ook jij dat parcours heb gedaan. Ik doe het je allemaal niet na en heb een gezonde jaloerzie.
Heel veel plezier verder op jullie reis en voor in Bangkok...laat een bootje varen....net als een oaar jaar geleden he ;)

Henk

Een mooie jaarwisseling gewenst en een heel gezond 2019 van mijn kant.

Karin

Nou ik wens jullie ook een hele fijne jaarwisseling en een geweldige vakantie
Bedankt voor iedere keer weer die mooie verhalen is net of we er zelf bij zijn
❤️ ❤️ ❤️